dijous, 18 de desembre del 2014

38. Efecte Dragan

Nota biogràfica

Andrzej Dragan (Konin, 16 maig 1978) no només és un dels fotògrafs més influents dels nostres temps, és músic i el més estrany; és doctor en física quàntica. És influent per l'escola que s'ha creat a partir de l'estètica de les seves imatges.

L'obra d'Andrzej Dragan és visualment impressionant, aterridora. Si ens trobem una de les seves imatges és difícil passar-la per alt, el detall i el color que veiem ens atraparà i voldrem explorar cada detall i cal dir que són imatges plenes de detalls, amb una il·luminació gairebé perfecta que sense cap problema compleix amb les bases de la pintura clàssica holandesa.





Exemples de diferents imatges "draganitzades"
Font de les imatges: Andrzej Dragan
Les seves imatges són fosques, mòrbides, misterioses, totalment “bizarres”. La gamma tonal que utilitza crea una atmosfera en la qual només poden viure personatges com els que veiem en els seus retrats. Cal ressaltar que les persones a les que retrata mai acaben contentes amb el resultat.

Hi ha certa discussió respecte a l'obra de Dragan, molts diuen que és merament una obra a base de l'efecte i que no hi ha res de contingut mentre altres aclamen que el mateix efecte fa el contingut en crear retrats hiper realistes que des-humanitzen i treuen de context als personatges.

Una cosa molt curiosa d'Andrzej Dragan és el tipus de models que utilitza en els seus retrats: són "persones amb una bellesa estranya".

Així s'ha generat l'anomenat "Efecte Dragan" que bàsicament consisteix a modificar la saturació del color i fer una sobreexposició i nitidesa selectiva. A causa de l'excessiva força del resultat, no és convenient abusar d'aquest efecte, encara que podem experimentar no només amb retrats, sinó amb paisatges o altres motius.
Font de la imatge
Font de la imatge
Font de la imatge
"Algunes persones diuen que els bons retrats revelen alguna veritat oculta del model retratat. Amb tristesa, he de confessar que aquest tipus de persones no trobaran res interessant a les meves fotografies, simplement perquè no tenen aquest propòsit."
Andrzej Dragan

Comencem ...

Obrim la imatge.
Imatge original

Dupliquem la capa i la reservem. Treballarem a la capa visible que anomenarem Personatge:

 Canviem el color de primer plànol i posem el color de notació html: 353010

Color de farciment de la capa Enfosquiment

Capa Enfosquiment

Creem una nova capa que anomenarem Enfosquiment i a la finestra emergent de creació de la capa a Tipus de fons de la capa, activen Color de primer pla.

Capa Enfosquit

Ara, a la persiana de capes, canviem el mode de fusió a sobreposa

Capa Enfosquiment sobreposada a la capa Personatge

Capa personatge

Tornem a la capa Personatge.

Ara passem a ajustar els nivells Colors | Nivells de color ...
Paràmetres dels nivells de color de la capa Personatge

els valors per al negre han d'estar entre 12 i 40 i per al blanc entre 215 i 245. Per a aquesta imatge podem posar 35 per al negre i 235 per al blanc. El resultat és el següent:

Nivells de color modificats

Ara apliquem una màscara de desenfocament per a ressaltar el relleu de la pell (Filtres | Millora | Emmascara les parts borroses):

Màscara de desenfocament (Emmascara les parts borroses)

Podem fer servir els valors per defecte.



El resultat és:
Màscara de desenfocament aplicada

Ressaltat de detalls ...

Ara amb l'eina Ferro roent (serveix per a aclarir o enfosquir, de manera selectiva), anem a ressaltar les arrugues i la resta de detalls de la pell. Podem fer servir els ajustaments següents:

Paràmetres per a ressaltar les arrugues i els detalls de la pell

l'important és que estiguin marcades a Tipus l'opció Crema i en Àrea marquem l'opció Ombres.

Ressaltat de les arrugues i els detalls de la pell

Després de ressaltar les arrugues, ressaltem els ulls, per això tornem a fer servir la mateixa eina i amb un pinzell més petit aclarim la zona blanca dels ulls. Hem de canviar a Tipus l'opció Crema per Esvaix i en Àrea marquem l'opció Ressaltats.

Paràmetres per a ressaltar el blanc dels ulls
Ulls ressaltats, amb l'eina Ferro roent

Final

Baixem la saturació de la imatge en un 50% per a això anem a Colors | To i saturació avançats...

Ajustament de la saturació de la imatge

i ja tenim la nostra imatge “draganitzada”.
Resultat final

La comparació entre la imatge original i la “draganitzada” mostra els canvis que hem portat a terme.

Compració entre la imatge original i la "draganitzada"
Deixem el nostre treball com a Act_dragan.xcf.